tirsdag 10. mars 2015

Test av Rossignol Zymax klassisk ski

Valgte å gjøre en liten test av mine Rossignol Zymax langrennski som jeg har hatt i litt over et år nå. Siden jeg hverken er rask eller har god teknikk måtte jeg finne en litt annen innfallsvinkel for å teste skiene. Testen skulle derfor vurdere hvordan skiene takler å flakse av et biltaket i rundt seksti kilometer i timen. Utgangspunktet var å legge skiene på taket uten å lukke Thule stativet som vist på bildet under.

Skienes plassering før start av testen
Etter start klarte skien å ligger rolig på taket helt til farten var oppe i rundt seksti kilometer i timen. Da lettet begge skiene fra taket og flakset bakover på hovedveien. Det tok noen sekunder før sjåføren skjønte hva som hadde skjedd. For å utvide testen litt mer valgte jeg å la en bil kjøre over den ene skien slik at jeg også kunne sjekke om skien tålte det. Her er resultatene.

1. Skiene kan overleve en tur i asfalten fra biltaket
2. Skiene tåler ikke i tillegg å bli kjørt over av en bil

Denne klarte seg
Denne klarte seg ikke

Fra spøk til alvor. Håper nå jeg har lært å sjekke at ski stativet på biltaket er sikret og låst før avreise. Er jo egentlig bare tullinger som gjør dette :-)

Dette skjedde på vei til Hestås lørdag, men tur ble det selv om skiene ikke var gode å gå på. Søndag var det familietur på Gavlesjå på lånte planker.


Naturbilde fra søndag
Naturbilde fra lørdag


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar