fredag 18. juli 2014

Årets første delmål - check

Søndag  13.juli var det endelig på tide å få gjennomført det første av årets delmål som jeg har satt for meg selv. Planen da målene ble satt var nok at et par av dem skulle vært gjennomført nå, men slik har det ikke gått.

En liten oppsummering fra turen:
Med fint vær og planer om å reise på hyttetur til Notodden ble det klart at nå var det tid for å gjennomføre årets lange sykkeltur fra Jevnaker til Notodden. Grundige forberedelser av løypa ble gjort på Google maps der jeg fant noen alternative ruter for de mest trafikkerte veiene. Dette ble gjort for strekningen mellom Åmot og Hokksund samt Kongsberg og Notodden. Turens totallengde ble litt lengre, men det er bedre enn å sykle på sterkt trafikkerte veier. Vekkeklokke ble satt på lørdag kveld, og planen var å komme meg på sykkelsetet klokken 0800. Et kvarter senere enn planlagt var jeg igang. Rolig sykling til Åmot der første stopp ble gjort for å fylle på med litt karbohydrater. Sjokoladeboller og Cola var på menyen.
Krysser enden av Tyrifjorden
Selfie på tur







Energipåfyll 1

Ikke mye snø i bakken










Turen gikk videre på ukjente veier fra Åmot til Hokksund. Fra Åmot til Skotselv var det litt rufsete asfalt, men fra Skotselv til Hokksund var veien meget god. Flott natur og lite trafikk på denne delen av turen. Kjente nå at turen begynte å sette sine spor i beina, og fortsatt var det langt igjen. Rett etter Hokksund støtte jeg også på samme problem som rytterne i TDF noen ganger blir utsatt for. Jeg ble nemlig hindret av en tog passering som gav meg en ekstra pause.

Mulighet for en ekstra pust i bakken.

Andre store stopp ble gjort på Statoil i Kongsberg der mine veier møttes med Lene, Martin og Jonas som hadde med litt ekstra væske til meg. Her ble nok en cola samt en pølse inntatt for å fylle på med energi. Nå stod turen fra Kongsberg over til Notodden for tur. Her kom de fleste av turens høydemeter. Jeg syklet veien til Bolkesjø der trafikken var mindre. Tjue kilometer med jevn stigning gikk egentlig ganske greit, og heldigvis var det ingen bratte kneiker.

Buss resten av veien? Nei
Notodden kommune. Ikke langt
igjen nå.













Endelig var jeg på toppen, og nå gjenstod kun sjarmøretappen på 2 mil med nedstigning, selv om det ikke bare ble avslapping siden rygg og håndledd nå verket godt.

Kun turen ned til Notodden nå.
15 mil ble turen



















Klapp på skulderen til meg selv for å ha gjennomført et delmål. Nesten åtte timer på tur der seks timer og førti minutter av de var på sykkelsetet.

Energipåfyll for turen var:
2 brødskiver med leverpostei og appelsinjuice før avreise
2 halvlitere med Coca Cola
3 Sjokoladeboller
En grillpølse med brød og lompe
En New energi sjokolade
2 flasker med Poweraid

Etter turen ble det bulemat.

Her er loggen fra turen som er registrert på strava.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar