tirsdag 16. desember 2014

40 år

Tid for ettertanke.

16.desember i 1974 kom jeg til verden på et sykehus i Danmark. Det er førti år siden det. Mange år er gått, selv om det ikke virker lenge siden jeg gikk hjem fra barnehagen og holdt mamma i hånden. Var lykkelig for at jeg ikke skulle dit lengre. Er heller ikke lenge siden hele familien kjørte til Norge for å bosette oss. Det skjedde da jeg var fire. På turen hadde vi selskap av tante Alice og onkel Bjarne med campingvogn. Den første tiden i Norge der farfar hjalp meg å lære norsk på null komma niks. Farmor som alltid hadde melkesjokolade i skuffen. Nettene jeg lå mellom mamma og pappa i senga fordi jeg ikke turte å sove på mitt eget rom. Minner fra barneskolen da jeg startet på Toso og vi bodde i samme hus som farmor og farfar. Bilturene til Danmark for å besøke morfar og mormor hver eneste ferie. Morfar som elsket lykkehjulet, og mormor som satt på sykehuset. Tiden i huset med den store låven vi ikke fikk lov til å gå i selv om vi gjorde det. Sykehusoppholdet i tredje klasse. Kjørte med sykebil på en søndag, blålys og greier. Årene på Nordhagen med den store kameratgjengen som lekte sammen hele tiden. Husker hoceykampene på pilkollen.  4.-9.klasse på Jevnaker skole med opp og nedturer. Tiden på ungdomsklubben. Mange år på Roa videregående før jeg klarte å bestemme meg for hva jeg ville bruke de neste årene på. Avisjobben som gjorde at jeg måtte tidlig opp for å få noen ekstra slanter i ungdomsårene. Årene på HIBU der jeg møtte Lene som jeg lenge beundret på avstand før vi ble sammen. Tiden i den trange leiligheten i storgata. Året som økonomikonsulent i kommunen før jeg ble lærer ved Bjoneroa skole. Jonas som brukte lang tid på å komme. Bryllup på Notodden og Martin som bestemte seg for at han ville ut i starten av en episode LOST. Barnehage- og skolestart med gutta. Fotballkamper, ferier, hytteturer. Venner som kommer og går. Sykkelturer og skiturer............

Mye har skjedd og mange minner jeg har. Førti år går egentlig ganske fort når du ser tilbake på de. Satser på fortsatt mange år med nye minner i sekken av ulike slag.

Underveis har min lille familie kommet til som er det viktigste å
ta vare på.
Ja, ja nok ettertanke. Fikk noen gaver på den store dagen som sjakkbrett, Berganslue, Polar loop aktivitetsbånd, boka til Thor Hushovd, samt noen gode bidrag til mitt spareprosjekt "Ny racer 2015".

Min søster postet et godt gammelt bilde fra søskengjengen samlet i Danmark på facebook. Akkurat dette husker jeg ikke noe fra :-) Snart jul.

Linda, Lars og minstemann som er meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar