tirsdag 9. juli 2013

Årets lange tur - Randsfjorden rundt

Det er første dag etter ferien i Danmark, og jeg ville ut å få syklet meg en lang tur. Planen var å sykle langs østsiden av Randsfjorden for å ta ferja over med retur langs vestsiden. Turen er på rundt 9 mil.

Først skulle jeg montere de nye pedalene jeg hadde handlet hos XXL, men fikk et lite problem da det er forskjell på SPD pedaler og SPD-SL. Det resulterte i at jeg også måtte få meg nye sykkelsko. Reiste ned til Sandberg Sport å impulskjøpte et par Shimano R085 til kr 999,-. Sikkert mulig å finne skoen billigere et annet sted, men må jo støtte lokale butikker en gang i blant. Skoen måtte jeg jo også ha med en gang og hadde ikke mulighet til å vente :-)

Nye pedaler og sko
Så var det ut på tur i passe greit vær. Hadde sjekket rutetider til ferja, og YR var studert. Problemet var bare at jeg hadde feilberegnet tid eller lest rutetabellen feil, for da jeg kom til Horn var det 75 minutter å vente på neste ferje.

Ble litt overasket da jeg sjekket rutetidene og så at det var litt vel lenge
å vente på neste ferje.
Hadde ikke lyst til å vente så lenge, og tenkte derfor at da får jeg bare fikk fortsette nordover slik at jeg kunne prøve meg på et av årets mål som er å sykle Randsfjorden rundt. Hadde ikke akkurat spist en frokost for en slik tur, og litt forkjølelse i kroppen var vel heller ikke den beste oppladningen. Men i verste fall fikk jeg ringe å plage Lene hvis det ble "tverrslut".

Godt med bensinstasjon i Hov når jeg
ikke hadde med meg mye energi i sekken
Ved Fluberg tråkket jeg over på andre siden av Randsfjorden. Regner turen som Randsfjorden rundt selv om jeg ikke sykler helt til Dokka. Rittet som arrangeres krysser jo også brua. Merket ved dette tidspunktet at beina begynte å bli sure, og jeg var jo tross alt bare litt over halvveis.


Vendepunktet ved Fluberg bru
Veien hjem ble lang og tung med sure bein. Var ikke mye å tråkke med i småkneikene som kom. Målet ble nådd, og turen på 157 km er distanserekord på en enkelttur. Tror kanskje ikke det blir noen lengre turer en dette på meg, men skal aldri si aldri. Satte også personlige rekorder på 50 km og 100 km i Endomondo.


Oppsummering fra dagens tur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar