onsdag 19. februar 2014

Perfekte løyper vs labbe i løssnø

I går reiste jeg hjem fra jobb i den tro at jeg måtte ta meg en kjedelig halvtime på rulla siden været var så dårlig i helgen. Informasjonen om løypene på Eggemoen var heller ikke oppløftende på morgenkvisten. Snøen var stort sett vekk, og det ble ikke anbefalt å ta seg en tur, og når garvede skiløper ikke anbefaler løypene, ja da er de dårlige. Det fristet heller ikke med en kjøretur til Ringkollen der snøen fortsatt ligger lenge ennå.

Overrasket ble jeg når jeg vel hjemme tok en titt på facebook og så at det var kjørt opp løyper til Buttentjern. Bildet så meget innbydende ut, så nå var det bare å komme seg ut.

Flott med rask og oppdatert informasjon på Face :-)

Jeg tok denne turen opp til Buttentjern på lørdag også, men da gikk jeg i løssnø. I går var løypene noe av det bedre jeg har gått i denne sesongen. Det er en grei stigning på turen for en kar som meg med rundt 240 høydemeter som skal forseres i henhold til Endomondo sine høydekurver.

Høydeprofilen fra parkering til Buttentjern
Hva klarer så da en mann på pluss 0,1 tonn å prestere i gode løyper mot det å gå i løssnø. På Endomondo har jeg en mulighet for å sammenligne turen fra lørdag mot turen i går. Her er de kalde fakta på min prestasjon. De grønne søylene viser tiden fra lørdag, mens de lilla viser tidene fra i går på de tre første kilometerne av turen. 4-5 minutter raskere i de gode løypene. Ut på tur og stort sett aldri sur. Tidene er ikke mye å skryte av hvis man skal sammenligne seg med andre, men sammenlignet med meg selv for 3-4 år siden er det en stor fremgang.

Sammenligning av tidene fra lørdag og tirsdag.

Turen ble totalt på 11,4 km i går da det ble gått litt fram og tilbake på slettene ved toppen før jeg måtte hjem da det begynte å mørkne. En god tur for kropp og sjel.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar