lørdag 22. februar 2014

Vinterferiestart

Da er det tid for en stille og rolig uke med vinterferie, og planen er å få gått noen kilometer på ski denne uken. Kanskje kan jeg klare 100 km, men mye er avhengig av været som igjen er blitt mildt etter et par dager med minus. Langtidsmeldingen fra www.yr.no for distriktet gir ikke akkurat håp for et blå føre.

Her blir det mye klisterklin i vinterferien.
For å gå dagens planlagte tur måtte vi (jeg og Jonas) opp til Tverrsjøen som er et flott utgangspunkt for mange turer i marka. Av en eller annen merkelig grunn er det ikke ofte jeg reiser opp hit for det er jo et flott sted. Turen opp går på smal vei, men med kjørerestriksjoner for oppkjøring og nedkjøring i helgene gikk det greit da vi ikke møtte biler. Hadde mer nerver i forhold til meget slitte piggdekk på Yarisen, men siden jeg ikke trengte å stanse gikk det greit. Har hurtigkjetting i bilen tilfelle rottefelle.

Jonas med Tverrsjøstallen i bakgrunnen


Utgangspunkt for turen



Før vi reiste var planen å gå Ølja rundt to ganger. Dette er en tur som jeg ikke har fått rotet meg til å gå før idag. Starten på turen gav klare signaler om at det hadde blitt gjort en stor bom i smørebua før avreise. Litt klister var det som skulle til for å korrigere trodde jeg, men det var en dårlig ide. Da gikk det fra bakglatt til kjempelugg. Etter noen kilometer måtte vi også snu siden Jonas hadde et gnagsår som kom i tillegg til de dårlige skiene. Han fikk noen kroner og satte seg på Tversjøstallen som har servering i helgene, mens jeg prøvde meg på en hel runde. Ikke morsomt med ski som skifter mellom å være bakglatte til å få kjempekladder. Rundt kom jeg, og dette er en fin runde hvis skiene bare hadde sittet litt bedre. Ble en slitetur i dag, men litt trim ble det da, og 12 kilometer ble loggført.

Dagens tur med litt GPS problemer i starten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar