torsdag 6. mars 2014

Nok fysisk aktivitet?

Etter å ha sett noen debatter rundt stadig mer stillesittende nordmenn som blir større og større må jeg stille meg selv spørsmålet. Har jeg en tilstrekkelig mengde av fysisk aktivitet for å tilfredsstillende de ønskene som myndighetene har for aktivitet hos nordmenn?

I den offisielle utgaven av norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet som er publisert av sosial- og helsedirektoratet er dette et ønske for den jevne nordmann:


Er dette noe jeg innfrir?
Her blir det anbefalt minimum 30 minutter med aktivitet for voksne. Dette betyr at en i løpet av et år bør ha gjennomført minimum 182 og 1/2 time med fysisk aktivitet. I 2013 registrerte jeg all planlagt aktivitet på Endomondo. Det vil si at hver gang jeg reiste meg fra sofaen med en plan om å røre litt ekstra ble dette registrert. Hvis jeg ser på historien fra 2013 var dette de kalde fakta for min del:


Fysisk aktivitet minutt for minutt
Totalt utgjorde dette 323 timer og 6 minutter. Dette betyr vel at jeg kan slå meg på brystet og si at jeg aktiv nok til å forebygge sykdommer som blant annet hjerte- og karsykdommer eller? Hvis jeg leser teksten litt mer nøyaktig står det minimum 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan godt deles inn i 10 minutters bolker, men det står ikke noe om at du kan ta lengre økter annenhver dag. Det betyr at aktivitet må skje hver dag hvis anbefalingene skal følges. Er dette noe jeg klarte hvis jeg ser på historien for 2013?
 
Antall økter i 2013
Totalt utgjorde dette 241 økter. Stort sett er det sjeldent at jeg gjør noe mer enn en økt om dagen. Det vil si at jeg trente i gjennomsnitt 4,6 økter/dager i uken. Dette tilsier 2 til 3 dager uten aktivitet hver uke. Derfor må jeg konkludere med at jeg IKKE OPPFYLLER MYNDIGHETENES KRAV TIL FYSISK AKTIVITET,
 
Jeg kan jo trøste meg med at jeg jobber som lærer ved en barne- og ungdomsskole som fører til en del hverdagsaktivitet. Jeg har også to relativt små barn som også gir litt ekstra aktivitet utenom de oppsatte øktene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar