lørdag 5. desember 2015

Debut i kretsmesterskap

I dag ble det debut i kretsmesterskap i bordtennis i en alder av førti år (fortsatt førti selv om det raskt nærmer seg førtien). Var påmeldt i to klasser, men siden jeg var eneste nybegynner født før 1999 ble denne klassen avlyst. Herrer E ble derfor klassen for meg i dag. Dette er klassen for spillere med minst rankingpoeng. Erfaringen fra min første rankingturnering i oktober gjorde at jeg ikke hadde veldig store forhåpninger til et hederlig resultat. Med ni påmeldte spillere ble det innledende puljer med tre spillere i hver pulje. Overrasket meg selv med puljeseier og walkover i kvartfinalen. Semifinalen endte med et stort tap selv om dette er en spiller jeg kan spille jevnt med på gode dager. Pytt pytt godt fornøyd med dagen. Fikk jo min første pokal på over tretti år :-)

Jonas og Martin var også i full sving i dag. Martin vant klassen for niåringer og Jonas dro med seg tre pokaler hjem. Tipp topp lørdag.

Spilt fast stort sett hver uke siden i sommer nå, og synes det er moro. Håper jo også at jeg blir litt bedre jo mer jeg får spilt. Da har jeg både fått debutert i sykkelritt og bordtennisturnering i 2015. Har man ikke råd til sportsbil får dette bli min førtiårskrise.

søndag 8. november 2015

Onsberget

Dagens lille trimtur gikk til Onsberget som ligger i Onsaker på Jevnaker. Har hatt planer om å ta meg en tur hit lenge og i dag ble dagen. Kjørte opp ved Halvorsbølet og parkerte ved bommen da vi ikke hadde kapital til å betale. Rundt hundre meter oppover veien går det en blåmerket sti til høyre. Her er det bare å følge blåmerkene oppover. Bommet dessverre et sted slik at den siste delen mot toppen ble litt kronglete.

Utsikt på vei mot toppen
På toppen ble det gjort et lite forsøk på å finne en cache som markerer en flystyrt fra andre verdenskrig, men vi gav fort opp. Prøve igjen en annen gang. Fant også ut at det er et stort juv på den ene siden av toppen som sikkert var hundre meter høyt. Pause med kaffe på stormkjøkken ble det også, men det var surt og kaldt så vi satt ikke så lenge.

Selfie på toppen
Mia i tiggemodus
Langt ned

Bevis i loggboka

Fin tur selv om det var litt kaldt på toppen

søndag 1. november 2015

søndag 25. oktober 2015

Oppgradering

Hvis ikke mannen er god nok er det bare å oppgradere utstyr. Det hjelper sikkert :-)

Etter Jonas begynte å spille bordtennis for et år siden har jeg selv også blitt med på flere og flere treninger. De siste ukene har jeg faktisk deltatt på to treninger i uken. Til nå har jeg arvet utrangert utstyr fra Jonas, men for et par uker siden valgte jeg å bestille mitt eget. For ikke så lenge siden handlet vi ny racket til Jonas hos nettbutikken dandoy-sports som er lokalisert i Belgia. Her hadde vi fått beskjed om hva som skulle handles. For egen del ble valget gjort etter å ha kikket gjennom masse utstyr der valget falt på noe med store rabatter. Med andre ord handlet jeg uten den store kunnskapen.

Nytt og flott utstyr
Det skal være en offensiv racket da det jo i de fleste sammenhenger lønner seg å være offensiv isteden for defensiv :-)

tirsdag 13. oktober 2015

Bordtennisturnering

Lørdag 10.oktober debuterte jeg som en førti år gammel mann i min første bordtennisturnering etter å ha spilt litt av og på i et år. Her var det bare å legge fra seg all selvhøytidelighet da det jo på forhånd var klart at jeg kom til å tape de fleste kamper mot gutter som såvidt har rundet et tosifret antall år. Turneringen foregikk i Jevnaker bordtennishall med 25 deltakere. Det var en D-ranking turnering som betyr spillere med maks 1599 poeng. Jeg ble satt til 1000 poeng før start som nok er litt for høyt. Etter åtte kamper endte jeg på 19.plass med 6 tap og 2 seire. Tror nok jeg kommer til å prøve meg igjen, for det er gøy å spille bordtennis.

Ikke akkurat den yngste deltakeren

Hederlig beskrivelse av innsatsen på nettsidene til JBTK

Du finner mer om turneringen her.

torsdag 1. oktober 2015

Sølvsberget

I dag ble det familietur til Sølvsberget i Gran kommune. Dette er en liten topp jeg ikke har vært på før siden det er et lite stykke å kjøre for å komme til utgangspunktet, men nå er det høstferie og da er det tid. Etter tre mil i bil langs østsiden av Randsfjorden var vi klar for å bestige toppen. Forholdsvis grei stigning til toppen. Underveis på turen var det informasjons plakater som økte vår almennkunnskap.

Undervisning på veien
På vei til toppen

Turen til toppen ble ikke så lang som jeg hadde trodd, og etter rundt 1,4 kilometer var vi framme. Her var det flott utsikt over Hadeland. Rast med Kvikk lunsj ble det selvsagt selv om vi kanskje ikke trengte energien. Flott høstvær med fin temperatur og blader i luften.

Utsikt 1
Utsikt 2

Sjærstebilde

Guttebilde

Turbok på toppen

Martin gav oss kallenavn i boka. Godt
jeg ble "kul"

Ikke akkurat himmelen, men det er det det er

onsdag 30. september 2015

Lek med Windows movie maker

Høstferie og litt tid til å leke. Resultatet ble en trailer for Youtube kanalen og bloggen.

lørdag 26. september 2015

Høstferie

Da er høstferien her, og den smaker godt etter en heftig start på skoleåret. Trenger en liten timeout nå. Første feriedag startet med flott vær, og en tur på seks mil langs østsiden av Randsfjorden. Satser på at det er dette som skal til får å få ladet batteriene litt.

Tok en liten stopp for å se om jeg hadde
det som skulle til får å bli en "kuvisker"
Jobber også hardt for tiden med å forbedre mine bordtennis skills da jeg har meldt meg på en turnering som nærmer seg raskt. Lørdag 10.oktober er dagen jeg debuterer som en førti år gammel bordtennisspiller. Satser på å ikke havne på sisteplass :-). Håper Jonas blir med et par turer i hallen i løpet av ferien for å spisse formen.

tirsdag 8. september 2015

PR 10 km Eggemoen terrengsykkel

Tur etter jobb gav PR på Eggemoen med tiden 29 minutter og 10 sekunder. Detter er en forbedring fra forrige PR med 31 sekunder tatt 11.august 2014.

søndag 6. september 2015

Høsten er her

Litt surt og kaldt selv om sola skinner. Høsten er her, og planen og å ta landeveissykkelen i dag ble lagt på is med den vinden. Var ikke klar for å tråkke i motvind. Ble heller en liten tur i skogen der Martin ble med på deler av turen. Årets første tur til østre Buttentjern ble også gjennomført.

Deler av gårsdagen ble tilbrakt i Jevnaker bortenishall der Jonas gjennomførte årets første turnering. Tror kanskje jeg også skal prøve meg i en turnering denne høsten. Kunne vært moro å debutere som førtiåring.
Ser ut som jeg juger når det er så stille på vannet.

The weather is nice but the wind is bad
Turmålkassa

Skriftlig bevis

lørdag 29. august 2015

PR på timen

Lenge siden en oppdatering her nå, faktisk den første i august måned. På tide med litt nytt, men har ikke vært så mye å skrive hjem om da formen og overskuddet på sensommeren ikke har vært på topp. Har klart å opprettholde minimum fire økter i uka, men det har til tider vært tungt å komme seg ut. Har såvidt kommet igang med litt jogging igjen og håper det kan hjelpe litt på trøkket.

Dagens sykkeltur ble derfor lagt opp etter en rute der jeg skulle ha store sjanser til å få meg en opptur. Det er på denne ruten jeg tidligere har satt min times rekorden på Endomondo, og grunnen er enkel. Etter en del stigning de første 20 kilometrene kommer det 35 kilometer med svak helling. Her er det bare å holde tempoet oppe. Det er andre gangen jeg sykler denne ruten, og oppturen ble ny PR på både timen og raskeste 20 km. Fornøyd med den.

Resultat:
31,9 km på en time
20 km på 37 minutter og 17 sekunder

Her er dagens harde fakta:

Slenger med et par bilder fra forrige ukes gåtur med Lene og gutta bare fordi jeg fikk lyst, og har ingen sammenheng med saken :-)

The Jensens
Loftsberget i august

torsdag 30. juli 2015

Ny ræser

Begynner å bli noen måneder siden jeg rundet førti nå, og den dagen ønsket jeg meg penger for å få råd til å kjøpe meg en ny landeveissykkel. Fikk vel egentlig ikke inn nok penger til å gjøre dette kjøpet ennå, men med en snill kone fikk jeg beskjed om å handle nå. Rammen for kjøpet var femten lapper, men målet var å skaffe meg en sykkel som var bedre utstyrt enn Gianten. Det ble mye leting og søk på nettet, og til slutt ente med en handel hos bikeshop og deres eget merke Gavia. Valget sto mellom modellen Verona og Modena. Valget falt på den siste grunnet en mer oppreist geometri på sykkelen som er godt for middelaldrende menn med vond rygg :-) Litt dårligere utstyrsnivå, men også 4000 kroner billigere. Sykkelen kostet 11 000,- og har karbonramme. Har vel ikke så mye å si for meg, men kan jo alltids si "jeg har karbonramme".

Største pakka jeg har fått i posten
Sykkel i deler

Styre, sete og framhjul må monteres
Ferdig montert

Klødde litt etter å komme ut på tur rett etter montering, men dessverre var dette en av sommerens mest regnfulle dager. Derfor ble sykkelen stående i stua en dag før jeg fikk testet den.

Dagen etter montering ble det en liten tur, og nå ville Jonas være med. Han fikk låne Gianten, og det funket greit selv om den er litt stor for ham. Vi syklet til Halvorsbølet, og sete ble justert samt løse skruer ble festet. Sykkelen virker grei, og merker at det er bedre kvalitet på shimano 105 gruppen enn Sora/Tiagra som sitter på Gianten, men det trengs flere turer for å få en bedre følelse med sykkelen. Etter første tur er jeg ihvertfall fornøyd. Alltid gøy med nytt utstyr.

Gutta på tur

Jonas syntes det var gøy med ræser

Første tur på sykkelen

Og her er spesifikasjonene på sykkelen. Greit å ha her hvis jeg må ha tak i informasjonene senere.

fredag 24. juli 2015

På tur

Ny pers på Martin med 18 km på tur i sommer. Vi tok oss en tur på Eggemoen, og med et par innlagte pauser var det ikke noen problemer å sykle distansen. Tror godt han kunne holdt på en stund til.

På tur med selfiestang
Har også blitt et par runder på hytta denne sommeren. Der testet jeg Contourkameraet under vann. Her er et lite utdrag.

mandag 6. juli 2015

Ferietid

Endelig er det litt ferietid, og tid til å lade batteriene for kommende skoleår. Startet den første uken med litt beising av hus,. Tatt en høy vegg som har gitt meg dårlig samvittighet i flere år nå. Planen er å få tatt en vegg til før ferien er slutt slik at huset da framstår som ny beiset på alle sider.

Andre uke ble det familietur til Danmark. Vi reiste til Grønhøy i nærheten av Løkken. Her har vi vært før, så vi visste hva vi gikk til. Etter en kald vår og forsommer var vi heldige med været, og varmen kom omtrent samtidig som vi reiste.

Flott strand i Løkken
På tur til stranden ved Grønhøy

Flotte forhold for drager på stranden
Iskrem som i seg selv er et måltid

Siste dagen skulle vi være effektive, så vil sjekket ut klokken 0900 for å reise til Fårup sommerland. Der hadde vi ni aktive timer før vi reiste til Hirtshals for å ta båten 2215. Vel hjemme i Norge var det et par timers kjøretur hjem, og var i seng klokken 0430. Kjente den dagen på kroppen.

Ganske trøtt nå ja
Venter på båten
Satser på noen flotte sykkelturer i tiden som kommer nå. Skal snu trenden fra en litt dårlig treningsvår og komme i gang med de gode rutinene igjen.

Kjøpt meg en turkamerat som kan være god å ha

søndag 21. juni 2015

Mitt første sykkelritt

For første gang siden jeg var liten gutt har jeg deltatt i en konkurranse. Etter å ha syklet en del år var det nå på tide at dette ble et av årets mål. Valget falt på et lite ritt som heter Hole 12 timers. Her var det en egen singelklasse med 6 timers varighet som passet bra. Rittet gikk ut på å sykle så mange runder du klarte i løpet av tiden som var til disposisjon. Starttiden var 1500 lørdag 20.juni etter to lange kvelder på skolen med avslutninger. Kroppen kjentes ikke helt klar, men dette skulle gjennomføres.

Nybarbert og klar til start. Langskjegget
gikk i dag.
Første startnummer på 30 år

Målet var å fullføre ti mil med et par innlagte småpauser. Hang sammen med et par andre de første to tre rundene før jeg ble liggende alene.Etter et par timer og fem runder tok jeg meg tid til den første pausen. Banan og Cola smakte godt. Etter pausen kjente jeg på beina at det egentlig var nå det startet. Etter fire runder til var det klart for nok en pause med nok en Cola og en Muslibar. Manglet nå under to mil for å fullføre målet på 100 km. Det betydde i praksis to runder til, og dette hadde jeg god tid til. Etter 11 runder fullført på tiden 5 timer og 35 minutter sa jeg meg ferdig selv om jeg kunne tatt en runde til. Hue hadde innstilt seg på at nå var det ferdig.

100 km passert
Slitne bein

For konkurransens del hadde jeg på forhåndt regnet med å havne på siste plass av de som var påmeldt. Overraskende var det da å havne på tredjeplass(sier ikke noe om at det kun var fem deltakere i klassen).

Resultatliste
Godt fornøyd med opplevelsen, og ser muligheten for å delta i flere ritt senere.

søndag 7. juni 2015

New rims

Bruker ikke store mengder med penger på hobbyen min sammenlignet med andre. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til, men iblant blir det litt nytt i den rimeligere prisklassen. Nå har jeg investert i et hjulsett fra Shimano av modellen R501 til litt over tusenlappen. Kjøpet ble gjort hos bikeshop på nett. Hjulsettet var litt lettere en de som satt på som standard da jeg kjøpte sykkelen. Utskiftingen gikk uten problemer og sykkelen er testet et par ganger nå. Synes de triller litt bedre enn de gamle.