søndag 6. november 2016

Sakte men sikkert går det framover

Etter en helg med bordtennis og harryhandel i Charlottenberg kan jeg konstatere at ferdighetene i spillet med den lille ballen blir bedre og bedre. Det er fortsatt en lang vei å gå, men det er morsomt å føle på det å stadig bli litt bedre. Denne helgen endte med to seire og sluttspillplass i herrer E, og selv om det ble tre tap i herrer D følte jeg at jeg hang med i alle kampene uten å bli helt utspilt som tidligere.

Jeg bruker en del tid på bordtennis relativt sett, og trener stort sett to til tre ganger i uken. Av denne grunn blir også ferdighetene bedre selv om læringskurven ikke er av den bratteste.

0,1 tonn i bevegelse
Bedre og bedre for hver uke som går

torsdag 27. oktober 2016

Klubbtrenerkurs

Forrige lørdag brukte jeg fire timer av helga til et klubbtrenerkurs i bordtennis. Stas med kursbevis.

lørdag 17. september 2016

Første gang med pluss

Første rankingturnering for sesongen ble gjennomført forrige lørdag. Det endte med mine første plusspoeng etter mange runder med minus. Ble ikke mange, men 8 poeng i pluss er bedre enn 8 i minus. Endte på en finfin 22.plass i turneringen der det var 25 deltakere med.

Endelig poeng i pluss

Etter jeg på en irriterende måte klarte å knuse glasset på mitt forholdsvis nye aktivitetsbånd Polar (A360) i sommer har jeg nå investert i en mer robust klokke. Fortsatt Polar, men nå heter produktet m400 som ikke har touch skjerm. Regner med at den blir mer solid da. Fornøyd med produktet så langt.

Nytt utstyr er alltid kult

lørdag 3. september 2016

Ny PR på 5km Eggemoen - sykkel

Etter en relativ svak sesong når vi snakker om sykling var det godt å sette en PR for første gang på lenge. Etter en tur opp til Buttentjern tok jeg meg en runde i 5 km løypa og bestemte meg for å tråkke på litt for å se om jeg hadde litt sprut i beina. Knallgode forhold etter en periode uten regn. Det var heller ikke mange turgåere eller joggere som gjorde at jeg måtte bremse mye. Det resulterte i en opptur og ny PR med tiden 12 min og 25 sekunder som er 23 sekunder raskere enn forrige PR som ble satt 7.august 2014.

tirsdag 30. august 2016

Ny sesong og nytt belegg

Går på min andre sesong med bordtennis og da er det på tide med et nytt belegg siden det jeg hadde fikk en stygg flenge tidligere i vår. Prøver meg nå på et belegg som skal gi meg mer kontroll, men litt mindre fart på forehand. Første turnering gjennomføres lørdag 10.september på hjemmebane :-)

Klar til å lime

mandag 1. august 2016

En merkelig sommerferie

Ferien for min del startet rart i år da jeg på årets siste arbeidsdag fikk en telefon fra min mamma om at pappa hadde falt om på gulvet og ikke kunne komme seg opp igjen. Etter at hun fikk ringt 113 ble han kjørt på sykehuset der det ble konstatert at han hadde fått et hjerneslag. Dette var mandag 20. juni, og tiden fra da ble brukt til mange tanker, oppturer og nedturer som endte med at min far gjennom 41 år døde lørdag 16.juli på Jevnaker omsorg og rehabiliteringssenter sytti ni år gammel. Begravelsen fant sted fredag den 22.juli i Jevnaker kirke.

Det er rart å tenke på at jeg ikke lengre har en pappa som er der. Han som alltid har vært der gjennom mitt førtienårige liv. Hjulpet meg med stort og smått gjennom årene. Tok meg med på fisketurer da jeg var liten gutt, var tålmodig med meg gjennom ungdomstiden, og mekket mopeder og biler for meg. Kommet med tips og hjulpet meg selv når jeg er blitt såkalt voksen med leilighet og hus. En god farfar for mine barn helt til det siste. Listen er lang. Hvil i fred og takk for alt gjennom alle år.

Familien Jensen en gang på begynnelsen av åttitallet
Med alt som har skjedd i ferien har det også blitt så som så med mosjon, men noe har det da blitt. Fortsatt to uker igjen av ferien er det også så da satser vi på en god periode.

Familien på tur
Langt fra verdens sterkeste mann

Kongens utsikt

Konsentrert på samling
Her er en liten titt på min lille mosjonstur minutt for minutt så lenge det var strøm på kameraet.

mandag 11. juli 2016

Sommerferie

Sommerferien er godt igang og har både fått vært på en liten tur til Leksand i Sverige og fått bygget bod og rekkverk på verandaen. Treningen har det blitt dårligere med, og formen er dårlig som skyldes flere grunner. Satser på å ta meg selv litt i nakkeskinnet nå for å få trent godt resten av ferien. I dag ble det årets første tur til Vælsvannet.

Tordenvær i bakgrunnen

søndag 19. juni 2016

6 timer med broderen på lag

Da har jeg vært med på Hole 12 timers ritt for andre gang. I fjor deltok jeg i sekstimers klassen alene, Dette var jeg ikke helt klar for i år, så det var fint at broder Lars sa seg villig til å bli med på et tomannslag. Planen var å holde et snitt på 20 km/h, men denne planen endret seg fort da jeg var ute på første runde. Runden hadde endret seg ganske mye fra forrige år, og jeg hadde ikke sjanse til å holde hastigheten med mye røtter og høy kroppsvekt.

Klar til innsats

Det viste seg også raskt at det ikke var noen å konkurrere mot i vår egen klasse, og da ikke for at vi var overlegne. Nei her var det bare å jobbe nederst på resultatlisten å jobbe for å fullføre. Kan ikke si at beina var helt med denne dagen, men hadde de vært det hadde det ikke gjort utslag på resultatlisten.

Restitusjonsområdet

Vi klarte å holde oss gående i 6 timer. Totalt klarte vi 14 runder av 7,1 km i terreng. Broderen tok seks runder mens jeg tok åtte. Vi endte på en tredjeplass i vår klasse som var et sterkt resultat, med tanke på at det var tre lag som stilte til start :-)

Fortsatt blide etter målgang

Resultater i toer lag

lørdag 11. juni 2016

Hole 12 timers

Da er jeg klar for nok et forsøk i sykkelrittet Hole 12 timers. Denne gangen blir det deltakelse i 6 timers klassen på et to manns lag sammen med broderen. Da blir det stafett, og planen er å sykle annenhver runde som er på 10 km. Målet må være å holde en gjennomsnittshastighet på minimum 20 km/h slik at vi kan runde 120 kilometer i løpet av konkurransen.

Litt oppkjøring på Eggemoen denne lørdagen. Terrenget her er ganske likt terrenget det skal sykles i neste helg.

søndag 29. mai 2016

Min første bordtennissesong

Da har jeg gjennomført min første sesong som bordtennisspiller, og den ble avsluttet med en Newbee klasse for voksne i B-72 hallen i forbindelse med årets Mega cup. Her endte det med seier i en av tre kamper. Ble også kastet inn i en dobbel kamp der det ente med et knepent 3-2 tap, Gutta deltok også i cupen og totalt ble det 6 seier på familien Jensen denne dagen (Martin tok fire av dem).

B-72 hallen med mange "nybegynnere"

Tidligere i uken var det også sesongavslutning i bordtennishallen med utdeling av utmerkelser. Jonas dro med seg tittelen "årets JBTK" spiller, mens jeg selv også fikk meg en liten overraskelse. Se under:

Overraskende med utmerkelse på avsluttingen.

Merk: Blir nok litt spilling på fredager nå i sommer også da ferdigheter må forbedres.

lørdag 21. mai 2016

Årets første til vestre Buttentjern

Litt senere enn tidligere år, men dagen i dag ble den første på sykkel til vestre Buttentjern. Alt ble dokumentert i turboka på toppen. Fortsatt tunge sykkelbein så jeg satser på å komme meg raskere opp i løpet av sommeren.

Buttentjern en lørdag
For sent til å se isen i år

Begynner å bli tradisjon med å logge
første tur hvert år i turboka på toppen.

mandag 16. mai 2016

Stolpejakten 2016

Da er jeg igang med stolpejakten 2016. I fjor ble alle stolpene her på Jevnaker funnet i løpet av en dag, med store planer om å finne stolper i andre regioner senere. Den gang ei, og det ble med stolpene her på Jevnaker.

Har igjen ambisjoner om å finne stolper utenfor Jevnaker denne sommeren, men først må jeg finne de som er her. Startet med ni stolper på en gåtur i går, og tok noen på slutten av dagens sykkeltur.

Måtte innom å ta noen på mandag siden
Lene hadde passert meg :-)
Ut på tur og stort sett aldri sur. Søndag.

lørdag 14. mai 2016

Prosjekt: Bli bedre i bordtennis

Som en del av prosjektet "kan jeg bli bedre i bordtennis selv om jeg har passert førti" deltok jeg i dag på en treningssamling i hallen sammen med seks andre bordtennisspillere av ulik kvalitet. Familien Jensen bidro faktisk med over femti prosent av deltakelsen. En ekstern trener var hentet inn for en tre timers økt. Selv fikk jeg noen tips for å forbedre kvaliteten på spillet mitt.

1. Lukke racketen mer nå jeg spiller forhand for å få mer skru i spillet, og få en lengre bevegelse med armen.
2. Passe på posisjonen på høyre ben når jeg spiller forhand.
3. Komme meg litt dypere ned for å være i en bedre posisjon til å bevege meg.

Her er det bare å jobbe med et og et punkt på trening slik at jeg får automatisert det som skal gjøres.

En turnering gjenstår denne sesongen. Det er en nybegynner klasse for herrer på Lørenskog i slutten av mai. Blir spennende å se om jeg er den eneste nybegynneren i min alder, og hvordn jeg klarer meg i den klassen.

Go racketen min

torsdag 5. mai 2016

TOTEN RUNDT - Trim tråkk 2016

Da har jeg gjennomført mitt andre trim tråkk etter jeg ble kjent med det via min bror i 2015. Det var meningen at han også skulle være med meg i år, men frafall ble meldt slik at han ikke ble med. Heldigvis har vi fått motivert Jonas til å bli med slik at jeg ikke måtte reise alene. Så i år ble det landeveissyklene som ble med på trimmen siden dette er den beste sykkelen for Jonas.

Køen var lang ved påmeldingstedet på Raufoss, og det tok litt tid før vi fikk startnummer og startkort. Men med godt humør og fint vær tok vi det med et smil. Første del fra Raufoss til Gjøvik er lett slik at det ikke ble noen pause der, men kun stempling. Neste del ble litt tyngre og jeg måtte avpasse farten min slik at Jonas hang på. Bakken ved Kapp gikk greit og den tok Jonas fint selv om han syntes den var litt lang. Godt det ikke var langt til Lena ungdomsskole etter dette, for nå var det tid for pause med litt energipåfyll.

Selfie til instagram må man jo ha

Klar for litt påfylling av energi ved Lena

Etter en god pause med rød cola, pølse og en sjokolade var det den siste biten på to mil som gjenstod. Her ble det motvind i starten, men det ble litt ekstra motiverende å passere mange syklister på veien. Med slak nedoverbakke fra Reinsvoll og inn ble det en fin avslutting av turen og Jonas var veldig fornøyd. Har nesten lovet meg å bli med neste år også.

Takk for årets tur, og satser på å returnere neste år.

To sykler som er ferdig med tur
To gutter som er ferdig med tur

Årets belønning i form av metall
Årets belønning i form av for

Bevis med stempel for gjennomføring av årets trim tråkk

onsdag 20. april 2016

Årets første tur hjem fra jobb

Da er årets første sykkeltur hjem fra jobb gjennomført. Det er årets andre tur på sykkelen, og veien hjem ble tung som vanlig. Her er det kun forbedringspotensiale utover i sesongen. Ser forresten at det er litt forskjell på maks hastighet etter jeg fikk meg ny sykkel.

Årets tur ble litt raskere en fjorårets premieretur.

lørdag 9. april 2016

Sesongstart på raceren

Da er årets første tur på raceren gjennomført i ganske pent vårvær. Turen ble på tre mil langs vestsiden, og jeg merker at det er lenge siden jeg har sittet på sykkelen. Satser på at det blir jevnt med sykling i tiden som kommer nå slik at formen kommer på plass.

Fint vær utover Randsfjorden som fortsatt er litt islagt

Tungt for låra med første tur på
sykkelen

Har også fått startet opp en ti ukers treningsplan på Endomondo med mål om å få jogget en sammenhengende tur på 10 kilometer etter ti uker. Har nesten klart å gjennomføre alle økter til nå. Blir spennende å se om jeg klarer å gjennomføre.

mandag 28. mars 2016

Påsken 2016

Siste kveld av ferien før det bærer avsted på jobb i morgen. Årets ferie har blitt litt redusert med tanke på trening da bordtennisturneringen på skjærtorsdag gav en smell i ryggen. Årets første sykkeltur lar altså vente på seg.

Skitur ble det på Blefjell

Cachetur

søndag 6. mars 2016

Klubbmesterskap

Denne helgen har hele familien deltatt i klubbmesterskapet og feiringen av JBTK sitt 40 års jubileum. Familien Jensen har kun vært aktive medlemmer i halvannet av disse årene, men er svært aktive nå. Helgen ente med tre klubbmestere i familien, og undertegnede ble selv klubbmester i den prestisjetunge klassen for foreldre :-)

Her finner du mer om hvordan det gikk på fredag og lørdag.

Morro med bordtennis
Har til og med blitt premiehylle i
en alder av +40

På søndag var det skitur på programmet, men verre kladdeføre er det lenge siden jeg har vært borti. De ble en kjempe smørebom og kort tur.

søndag 28. februar 2016

Årets vinterferie er historie

Flott vær hele uken. Her på
Buttentjern
Lett sykdom i kroppen har preget årets vinterferie, men har allikevel klart å være ganske aktiv i uken som har vært. Endelig blitt noen turer på ski med to turer på Ringkollen og to turer til Buttentjern. Bordtennis og en tur på Ringerikesbadet har det også blitt tid til.

Denne uken kom også invitasjonen til årets Veståsløp som kun er på 25 km. Skulle gjerne meldt meg på der men krasjer dessverre med klubbmesterskapet i bordtennis som prioriteres.

Fra et utsiktspunkt på Ringkollen med fruen

søndag 21. februar 2016

Nok et nytt leketøy

Vinterferien har startet med sykdom i kroppen. Ikke slik jeg hadde tenkt det, men satse på at det går over raskt. Startet også ferien med å handle meg et nytt aktivitetsarmbånd som jeg har hatt lyst på en stund. Når G-sport hadde Gdeal denne uken var avtalen i boks.

Satser på å få testet armbåndet litt nå i ferien.

søndag 14. februar 2016

To tette og rett ut

Fredag ettermiddag gjorde vi som proffene og reiste rett på hotell for å forberede oss til turneringen i Charlottenberg på lørdag. Vi overnattet på Thon hotell som hadde et biljardbord gutta kunne drive med. Ellers var det ikke så mye å finne på, men er jo et stort shoppingsenter vegg i vegg så vi fikk jo tiden til å gå.

Lørdag morgen reiste vi rett i Gunnarbyshallen der dagens aktivitet skulle foregå. Selv hadde jeg slengt meg på i Herrer E uten alt for store forhåpninger til resultatene. Rett fikk jeg også. To tap og rett ut. Gutta gjorde det bedre, og Martin fikk med seg mange pokaler hjem. På nettsiden til JBTK kan du lese litt om det.
Gutta på Maceren etter turneringsslutt
Ble kun med et sett i mine to kamper, men
bedre enn ingenting.

Søndag var planen en fin skitur på Ringkollen, men endte med en gåtur på beina. Flott februar vær.

Sol og fint vær for en gåtur
Litt sløv start på sesongen når det gjelder kondisjonsøvelser. Har ikke blitt veldig mange skiturer ennå, men snart er det vinterferie.

søndag 17. januar 2016

Bordtennis og første tur på Eggemoen

Uke 2 med telling er over, og det har resultert i en vektreduksjon på 0,8 kg. Det går rette veien. Litt vanskelig å få telt kalorier hele uka da det har blitt litt bursdagsfeiring. Lene kom jo etter og ble førti hun også.

Uka har ellers bestått av deltakelse i to bordtennisturneringer. Søndag 10 januar slengte jeg meg på bedriftsklassen i turneringen på Modum. Havnet på tredjeplass der, og sier ikke hvor mange som deltok. Jonas vant sin klasse som var 13 rekrutt. Martin vant sine kamper i 9 års klassen. En bra dag for gutta. Lørdag 16. var det rankingturnering på Jevnaker der alle gutta deltok. Presterte litt under forventningene, men gøy var det. Gutta gjorde det bra i denne turneringen også.
Selv om innsatsen var så som så ble det
deltakerpremie på meg også

Reodor du er i avisa

Søndag morgen ble årets første tur i lysløypa på Eggemoen gått. Friskt og kaldt var det, men en fin start på dagen. Turen ble på 9 km da jeg ikke gikk runden ved musemyra. Mange unger som kikket rart på meg da jeg ankom parkeringsplassen. Lurer på hva det var med meg?