lørdag 10. mai 2014

Del veien - Vis hensyn - Vær tålmodig :-)

Med våren kommer syklistene ut på veien, og i den forbindelse starter også kampen mellom syklister og bilister både på veien og i kommentarfeltene på nettet. Som både bilist og syklist får jeg sett saken fra begge sider, og det er vel bare en gyllen regel som bør følges av begge parter. VIS HENSYN TIL HVERANDRE. Samtidig er det jo innlysende at både syklister og bilister må kunne sine trafikkregler.

En av vegvesenets kampanjer som heter "del veien" har fått noen nye filmsnuter som jeg ble oppmerksom på i går kveld. Her er den jeg så på Facebook.



Denne humoristiske kampanjen rundt det å ta hensyn til hverandre i veibanen skapte stor debatt i kommentarfeltet og det som går igjen er blant annet veiavgift, sykkelfelter, sykle i bredden, kunne trafikkregler osv. osv. Noen hengte seg også opp i det at Statens vegvesen var ute med propaganda mot bilistene.

Det som jeg blir litt skremt av når jeg leser disse kommentarfeltene er at mange har en aggressiv tone, og at alle syklister blir satt i samme bås. En slik bås er syklistene som bruker sykkelen til trening. Her føler jeg meg stigmatisert inn i en gruppe der alle blir beskrevet som bøller på veien som ikke kan trafikkregler og sykler midt i veien. Vi bruker aldri sykkelveier der de er, og vi tar oss til rette overalt. Denne stigmatisering har vi veldig lett for å bruke når vi skal beskrive hverandre som mennesker. Dette gjør vi dessverre alt for mye i samfunnet uten å gi enkeltindividet en sjanse.

Selv føler jeg ikke at jeg er noen bølle i trafikken. Samtidig har jeg blitt utsatt for bilister som passerer meg ekstra nærme, eller gir en ekstra sprut med spylevæske når de kjører forbi meg. Heldigvis har jeg ikke blitt presset av veien ennå selv om det var veldig nærme en gang. Da kjørte jeg på en smal vei uten gul stripe. Jeg var i en slak nedoverbakke og hadde rundt 50 km/h i en seksti sone. Bilen som var bak meg skulle passere meg akkurat i det det kom en bil i mot. Det ble trangt gitt. Ingen sykkel eller gangvei hadde jeg mulighet for å bruke heller.

Her er mine tanker om meg selv som syklist.
  • Sykler stort sett alene
  • Prøver å ligge så langt som mulig til høyre i kjørefeltet, og er det plass på høyresiden av hvitstripen sykler jeg der hvis jeg synes det er trygt.
  • Sykler stort sett på lite trafikkerte veier hvis jeg kan. Roter jeg meg ut på større veier prøver jeg å slippe trafikk forbi der det er muligheter for å trekke til siden som busstopper eller lignende.
  • Bruker gang- og sykkelvei der det er lite trafikk. Hvis det er mange som er ute å spaserer eller sykler sakte blir det utrygt å sykle der. Da bruker jeg veien.
  • Går av sykkelen i gangfelt hvis jeg ikke har blikkontakt med bilisten og skjønner at han/hun vil slippe meg over.
  • Jeg følger trafikkregler og vikeplikt.
Men er jeg en syklist så vil jeg vel for noen være en bølle i trafikken. Synd det skal være slik at irritasjon over hverandre som grupper kanskje kan skape unødvendig farlige situasjoner og i verste fall dødsfall.

Sjekket forresten flere av filmene som er laget av Statens vegvesen, og kan melde at det ikke bare er bilistene som får gjennomgå.



Facebook siden til kampanjen "del veien" til Statens vegvesen finner du her

Hvis vi klarer å vise litt hensyn til hverandre og kanskje ikke være så utålmodige vil alt bli så mye bedre.

Selv tok jeg meg en tur i skogen i dag for å være på den trygge siden. Her blir problemet at jeg noen ganger skremmer de gående når jeg kommer forbi. Sikkert mange av de som er ute å går tur som også er irritert på syklister.

Ikke mye biler her
Som en liten fotnote ble det også PR på 50 kilometer terrengsykling med tiden 2 timer 39 minutter og 13 sekunder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar